آئین و فلسفه مراسم تاسوعا و عاشورا در خرم آباد. قسمت اول (چهل منبری)

اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب، آپارات

.
اطلاعات کاربری
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

آئین و فلسفه مراسم تاسوعا و عاشورا در خرم آباد

قسمت اول (چهل منبری)

يكي ازمراسم آیینی محرم درروز تاسوعا آيين چهل منبر است که درخرم آباد برگزار می شود به صورتی که در اين آيين بانوان خرم آبادی صبح روز تاسوعا با نام خدا اين مراسم را آغاز و با پاي برهنه ونقاب بر صورت 40 شمع بدست مي گيرند و با راز و نياز با خدا و در نظر گرفتن حاجاتشان روانه ي مجالس حسيني مي شوند و هر كدام از اين شمعها را در يكي از اين مجالس روشن مي كنند. در این مراسم زنان با حجاب کامل به تأسی از حضرت زینب (س) که از کوفه تا شام 40 منزل را با سختی پشت سر نهادند شمعهارا روشن می کنند.



دراین آیین زنان لرستانی با پای برهنه وروبند روزه سکوت می گیرند تا نشان دهند که سكوت به معناي صبر و دم برنياوردن و شكوه نكردن بانو زينب(س) از مصيبت‌هايي است كه در واقعه‌ي كربلا شاهد آن بود وتا پایان نذر خود حق تکلم ندارند و مراسم را با ذکر صلوات و عزاداری سروروسالار شهیدان برگزارمی کنند.از دقایق اولیه صبح زنان و دختران شهر را با شمع‌های حزن‌انگیز، روز تاسوعا زینت می‌بندند تا حاجت خود را از باب الحوائج در روز شهادتش طلب کنند.



از آن‌جا كه اكثر بازماندگان واقعه‌ي كربلا كه وظيفه‌ي ابلاغ پیام عاشورا و رسالت امام‌حسين(ع) بر دوش داشتند زنان و كودكان بودند، شركت كنندگان در مجالس 40 منبر در لرستان نيز بيشتر از بين زنان و كودكان هستند.

در این آیین که تا غروب ادامه دارد، زنان حاجتمند خرم آبادی با حضور در محل حرم امامزاده زید بن علی (ع) و نیت گرفتن، نقاب بر چهره بسته و با پای برهنه، مهر سکوت برلب بسته این آیین را با حزنی خاص برگزار می کنند.



زنان عزدار و حاجتمند در مسیر برگزاری این مراسم مهر سکوت بر لب تنها ذکر مصیبت می خوانند.
در این روز خیمه‌ها و تکیه‌ها،در سطح شهر و مراسم روضه فعال در شهر و سقاخانه‌ها مملو از شمع‌های حاجت می‌شود؛ شمع‌هایی که هر کدام از یگانه جوانمرد روز تاسوعا طلب نیاز می‌کنند و عاشقانه در حزن و اندوه این روز می‌گریند.
در منبر چهلم زنان حاجت مند نقاب از چهره باز کرده و با شکستن روزه سکوت و قرائت دعاهای خود ازباب الحوائج خواسته های خود را طلب کرده و در انتظار برآورده شدن دعای خود محل را ترک می کنند.



برخی زنان نیز در این آیین  با برداشتن یک شمع یا نقل از منبر چهلم به انتظار برآورده شده حاجت خود تا سال آینده می نشینند.این مراسم در لرستان قدمتی دیرینه دارد .

تصاویری از مراسم چهل منبر-خرم آباد




:: موضوعات مرتبط: مذهبی , +تاریخی تفریحی , فرهنگ و هنر , ,
:: برچسب‌ها: مراسم , آئین , آیین , چهل منبر , خرم آباد , تاسوعا , حضرت زینب , باب الحوائج , مصیبت , روزه سکوت , نقاب , پای برهنه , شمع , مجلس , زن , دختر , دعا , آداب , رسوم , لرستان , روضه , ,
:: بازدید از این مطلب : 12947
|
امتیاز مطلب : 31
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
ن : علی طهماسب پوریان
ت : جمعه 9 آبان 1393
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

<-CommentGAvator->
maedeh در تاریخ : 1393/8/9/5 - - گفته است :
چه جالب عجب رسمی!!!!
پاسخ:سلام مائده خانم. ممنون از لطفتون عزاداری شماهم قبول باشه


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی